Максимум уваги кожному, з увагою – до всіх!

Бібліотека отримала звернення із Тбілісі, з Міністерства культури та освіти, з проханням допомогти з інформацією про земляків, які покинули батьківщину у 1921 році через окупацію Грузії більшовиками. Серед них – відомий театральний художник Олександр Шервашидзе, який працював за кордоном з балетами Дягілєва, з Лифарем та іншими. Їм відомо, що в 1963 році Лифар передав Україні, Києві частину робіт Наталії Гончарової для балету «Лицар у шкірі пантери», а також деякі матеріали, які Лифар передав до Тбіліського музею. Але, на їх великий жаль, вони не змогли простежити ці матеріали в Тбілісі і звернулися із запитанням, чи є у нашій бібліотеці твори Олександра Шервашидзе (ескізи декорацій, костюми до театральних постановок). А також, чи можемо допомогти з копіями робіт Наталії Гончарової для балету «Лицар у шкірі пантери».

Працівники відділу літератури з мистецтв нашої бібліотеки звернулися до театрального музею міста Києва, де, на нашу думку, могли бути ці матеріали. Але, на жаль, музей їх не має.

У відповідь ми повідомили, що Балет “Шота Руставелі” був поставлений Сержем Лифарем у Монте-Карло, у 1946 році, напередодні 80-річчя Олександра Чачба-Шервашидзе. Балет, який мав  одним з авторів такого видатного художника, завоював велику популярність. Ми були б надзвичайно раді зберігати у Києві – місті, де художник 5 років навчався, ескізи декорацій та костюмів О. Шервашидзе, але, на жаль, головний охоронець Державного музею театрального мистецтва України Тетяна Руденко підтвердила, що таких робіт у фонді музею немає.

У книжковій колекції Сержа Лифаря, частину якої передано нашій бібліотеці, зберігається повна підбірка “Щорічника імператорських театрів”. П’ятий номер за 1910 рік майже весь присвячений виставі Всеволода Мейєрхольда та Олександра Шервашидзе “Трістан та Ізольда”. Ця опера Ріхарда Вагнера була поставлена у 1909 році на сцені Маріїнського театру. Випуск “Щорічника” містить кольорові вставки ескізів А. Шервашидзе до цієї вистави. Матеріали про цю виставу та про іншу спільну постановку В. Мейєрхольда та Шервашидзе “Блазень Тантріс” в Олександринському театрі можна знайти в журналі “Аполлон” № 2 за 1909 рік та № 4 за 1910 рік, а також у журналі “Театр і мистецтво” № 12 за 1910 рік. У фонді нашої бібліотеки можна знайти нарис Миколи Євреїнова про Олександра Шервашидзе у книзі М. Євреїнова “Оригінал про портретистів (До проблеми суб’єктивізму в мистецтві)”, що вийшла 1922 року в Москві.

Матеріали про творчість художника вміщено у виданнях: “Художники російського театру. Збори Микити та Ніни Лобанових-Ростовських. Каталог-резюме” – М., 1994; у збірниках “Мейєрхольд та художники” – М., 1995; “Мейєрхольд у російській театральній критиці. Т. 1” – М., 1999; “Російські сезони у Парижі” – М., 1982.

Докладний аналіз творчості О. Шервашидзе подано в роботі українських дослідників Неллі Корнієнко та Леся Танюка «А. Чачба-Шервашидзе та Вс. Мейєрхольд».

У колекції Сержа Лифаря, що зберігається у нашій бібліотеці, почесне місце належить ювілейному виданню “Листів Пушкіна Наталі Гончарової”, виданому в Парижі 1937 року. Художник цього видання – Наталія Гончарова. У фонді бібліотеки – каталоги виставок Н. Гончарової із приватної колекції дослідника художнього авангарду Дмитра Горбачова.

У відповідь бібліотеці надіслано прохання щодо копій кольорових вставок ескізів до опери Ріхарда Вагнера «Трістан та Ізольда», зроблені О. Шервашидзе, матеріали до спектакля «Блазень і Тантріс» та інші матеріали про Олександра Шервашидзе, які назвали, і побажання миру та добра Україні, українському народу, який заслуговує на захоплення та поклоніння!

Інформацію та копії ескізів підготував завідувач відділу літератури з питань мистецтв  Леонід Криворучко.

Завжди приємно отримувати вдячні слова від наших користувачів, особливо з інших країн.