Всесвітній день захисту прав споживачів

Щороку 15 березня світова спільнота відзначає Всесвітній день захисту прав споживачів. Датою для святкування цього дня була обрана річниця з дня історичного виступу Президента США Джона Кеннеді в Конгресі в 1962 році. У виступі були сформульовані чотири головних права споживача: право на безпеку, право на якість товарів і послуг, право на достовірну інформацію про них та право захищати свої споживчі  претензії в суді. Пізніше до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживчу освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля. У 1983 році у міжнародному календарі святкових дат 15 березня було закріплене як Всесвітній день захисту прав споживачів.

Щороку за ініціативою Всесвітньої організації союзів споживачів (Consumers International – CI) визначається тема Всесвітнього дня захисту прав споживачів, яка одночасно стає пріоритетною темою року, для досягнення окресленої мети та поєднання на цьому шляху спільних зусиль союзів споживачів різних країн. Темою Всесвітнього дня захисту прав споживачів та всього 2021 року є «Захист прав споживачів як складова частина забезпечення конституційних прав і свобод громадян».

Електронна комерція або купівля товарів і послуг в Інтернеті суттєво трансформувала спосіб придбання продукції для споживачів. Споживачі, маючи відповідні технічні засоби, можуть замовити продукцію (товари, роботи, послуги) на відстані. Цей новий спосіб торгівлі відкриває широкий спектр вибору для споживачів і підвищення зручності в масштабі, який ніколи не існував раніше. Однак, поряд з перевагами сфери електронної комерції постають ключові питання для споживачів, такі як: доступ до справедливих і безпечних ринків, гарантій компенсації спричиненої шкоди, коли мають місце порушення прав споживачів та шахрайство.

Заходи в рамках Всесвітнього дня захисту прав споживачів – це шанс забезпечити реальний вплив споживачів на відповідні світові процеси розвитку цифрових ринків для забезпечення дотримання прав споживачів.

В Україні захист прав споживачів забезпечується державою відповідно до статті 42 Конституції України, де зазначено: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпекою продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів». У 1991 році Україна однією з перших на пострадянському просторі прийняла Закон «Про захист прав споживачів». Одними із найважливіших постулатів цього закону є право вибору та право на захист від неякісних та небезпечних товарів і послуг, отримання компенсації в разі придбання товарів низької якості чи отримання незадовільних послуг. На виконання цього Закону була створена Державна інспекція з питань захисту прав споживачів, яка в 1992 році отримала статус Державного комітету України у справах захисту прав споживачів. Захист та нагляд за здійсненням у галузі прав споживачів в державі здійснюють: Держспоживінспекція України, Антимонопольний комітет України, Державна житлово-комунальна інспекція, Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі.

Пропонуємо вам книжкові видання та статті з періодичних видань і наукових збірників за темою з фондів нашої бібліотеки.

Україна. Закони. Закон України “Про захист прав споживачів” : із змінами та доповненнями станом на 02 червня 2020 року : офіційний текст. – Київ : “Правова єдність” редакція юридичних видань : Алерта, 2020. – 40 с.

 

 

Процесуальні документи в галузях цивільно-правових, трудових, сімейних, господарських, житлових та інших відносин : зразки, коментарі, пояснення : практичний посібник / [упоряд. Ю.І. Руснак]. – Київ : Центр учбової літератури, 2015. – 402 с.

Запропонований збірник процесуальних документів спрямований до використання широким загалом читачів – від студентів юридичних факультетів і професійних правників до звичайних громадян, що вирішили самостійно скласти документ, що має юридичне значення. За своїм змістом він охоплює найширше коло правовідносин, які притаманні фізичним особам у їх повсякденній діяльності, а також увагою не обділені й особи юридичні. Документи охоплюють відпрацьований на практиці досвід з їх складання, а також враховані новації у законодавстві, зокрема у цивільно-процесуальній галузі, у відносинах реєстрації прав власності, у кримінальному провадженні.

Іваненко, Л. М. Захист прав споживачів : підручник / Л.М. Іваненко, О.М. Язвінська ; Міністерство освіти і науки України. – Київ : Юрінком Інтер, 2014. – 496 с.

Підручник є узагальненою працею з концептуальних проблем захисту прав споживачів. Він охоплює широке коло питань, що пов’язані з розкриттям соціально-політичної та правової парадигми консюмеризму, а також передумовами його виникнення, становленням і розвитком. Автори розглядають історичне та правове коріння розвитку законодавства у сфері захисту прав споживачів, державне регулювання відносин у цій сфері.

Бойко, М. Д. Право соціального забезпечення України : навчальний посібник для ВНЗ / М.Д. Бойко ; Міністерство освіти і науки України. – Київ : Центр учбової літератури, 2018. – 448 с.

У цьому посібнику логіко-тематично зібрані та упорядковані лекції з права соціального забезпечення відповідно до програми «Право соціального забезпечення України» для вищих навчальних закладів за спеціальністю «Правознавство». В ньому, крім теоретичних положень, викладені та прокоментовані основні положення Законів України «Про недержавне пенсійне забезпечення», «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», «Про захист прав споживачів» та іншого законодавства з соціального забезпечення з урахуванням змін. Розглянуто питання правового регулювання пенсійного забезпечення, забезпечення прав споживачів, надання соціальних допомоги та соціального обслуговування в умовах формування ринкових відносин в Україні.

Бойко М.Д. Особливості відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення прав споживачів [Текст] / М.Д.Бойко // Відшкодування шкоди: Правовий аспект: навч.-практ. посіб. — К.: Атіка, 2007. — С.289 — 321.

 

 

Дудла, І. О. Захист прав споживачів : навчальний посібник для вузів / І.О. Дудла. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 448 с.

У посібнику розглянуті загальні положення правил торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами, а також особливості продожу окремих груп продовольчих і непродовольчих товарів. Детально описано основні законодавчі та нормативні акти, що регулюють захист прав споживачів в Україні. На конкретних прикладах автор роз’яснює як споживачеві за хистити свої права. Наведено питання для самоконтролю, тести, проблемні ситуації та їх вирішення. Видання буде корисним для студентів спеціальностей «Товарозновство та комерційна діяльність», «Товарознавство та експертиза в митній справі», а також для кожного споживача продовольчих і непродовольчих товарів.

  • Грабовська, Г. М. Форми та способи захисту прав споживачів у випадку придбання ними товарів неналежної якості / Грабовська Г. М. // Право і суспільство. – 2014. – № – С. 62-67.
  • Винник, О. Правові засади захисту прав споживачів у сфері електронної торгівлі / Оксана Винник // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. – 2017. – № – С. 24-30.
  • Калараш, А. А. Захист прав споживачів у територіальній громаді : теоретичні питання до постановки проблеми / А. А. Калараш // Держава і право : збірник наукових праць. Юридичні науки. Вип. 85. – Київ : Видавництво “Юридична думка”, 2019. – С. 56-70.
  • Микитенко, Л. Альтернативний спосіб вирішення спору за участю споживача : досвід для України/ Микитенко Людмила // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право : науковий журнал. Серія : Юридичні науки. – 2020. – № – С. 93-104.
  • Микитенко, Л. Права споживачів в умовах карантину – 2020 / Людмила Микитенко // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право : науковий журнал. Серія : Юридичні науки. – 2020. – № – С. 35-47.

Для пошуку інших видань радимо скористатися електронним каталогом бібліотеки.