Будівлі Театру оперети — 120 років: сторінки історії та сучасність

ТЕТЯНА АСАДЧЕВА

Рівно 120 років тому на розі вулиці Великої Васильківської та Жилянської відкрили Будинок народного просвітництва (нині — Національна оперета), більш відомий киянам за його іншою назвою — Троїцький народний будинок.

Своє друге — неофіційне, але більш розповсюджене найменування — споруда здобула завдяки розташуванню поруч із Троїцькою церквою та однойменною площею.

Спорудженню будівлі передувало рішення міської думи, до якої звернулося Товариство письменності Києва із проханням виділити земельну ділянку для будівництва народного будинку.

За задумом ініціаторів, установа мала займатися поширення письменності, релігії та освіти серед різних верств суспільства, а також займатися іншою просвітницькою діяльністю.

20 грудня 1899 року міська дума ухвалила виділити ділянку під будівництво майбутнього закладу освіти на Троїцькій площі, яка тоді знаходилась на околиці міста.

Будівництво розпочалося у липні 1901 року на пожертви міських урядових установ та відомих меценатів того часу, зокрема, Лазаря Бродського, який надав 12 тисяч карбованців, та Ніколи Терещенка, який своєю чергою виділив 3 тисячі.

Двоповерхова споруда була побудована в стилі раціоналізму за проєктом архітектора Геннадія Антоновського під керівництвом Павла Голландського і була відкрита через півтора року. Фасад будинку прикрасили скульптури двох видатних класиків української літератури: Тараса Шевченка та Миколи Гоголя.

Будинок просвітництва у своєму первинному вигляді проіснував до 1908 року. За часи своєї діяльності у приміщенні знаходилася редакція історико-етнографічного журналу «Київська старовина», який пізніше став називатися «Україна».

Крім просвітницьких та громадських організацій, ще з моменту відкриття Троїцький народний будинок часто надавали в оренду багатьом театральним антрепризам, а у 1907-1917 роках у приміщенні розташовувалася трупа Миколи Садовського, з ім’ям якого в Києві пов’язують створення першого стаціонарного українського театру.

Окрасою колективу була легендарна українська акторка Марія Заньковецька, виступи якої викликали справжню сенсацію у театральному житті нашого міста. Її надзвичайне драматичне обдарування полонило багатьох відомих людей того часу, а молодий Остап Вишня зі своїм другом таємно зрізали для неї з оранжереї найкращі квіти.

Особливий успіх у глядачів мала прем’єра опери «Наталка Полтавка» Миколи Лисенка, де головні ролі виконували Марія Заньковецька та Микола Садовський.

Сам же композитор присвятив музичному театру чимало своїх творів, а також охоче працював з багатьма відомим артистами над музичною частиною у виставах. Завдяки Миколі Лисенку, який написав музику до багатьох творів Миколи Гоголя, кияни мали унікальну можливість подивитися на театральній сцені найкращі взірці літературної спадщини письменника.

На сцені театру Садовського починали свої перші творчі кроки знаменитий тенор Іван Козловський, який з великим успіхом співав Андрія в опері Семена Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм», композитор Кирило Стеценко (який змінив на посту свого вчителя Миколу Лисенка після його смерті у 1912 році) а також Лесь Курбас, який працював режисером в театрі у 1916-1917 роках.

Після революції у стінах театру почав діяти Український народний театр, а у 1922-му — театр імені Марії Заньковецької, який, на жаль, через деякий час переїхав до Львова. На базі нього сформувався Національний драматичний театр імені Марії Заньковецької, який і зараз залишається одним із провідних театральних колективів міста Лева.

У 1934 році будівлю театру передають у розпорядження театру Музичної комедії, який у 1966 році стає театром Оперети.

У 2004 році театр одержує статус Академічного, а у 2009-му — статус Національного, що робить його одним із найбільш престижних та популярних театрів Києва поруч з Національною оперою України та Національними драматичними театрами Івана Франка та Лесі Українки, які завжди знаходилися в епіцентрі головних культурних та мистецьких подій нашої столиці.

За свою 88 річну історію колектив театру втілив у життя понад 200 успішних прем’єр. Переважну більшість репертуару театру складають класичні оперети І. Кальмана, Й. Штрауса, Ж. Офенбаха, а також комічні опери буфа. Останнім часом колектив театру часто звертається і до жанру мюзиклу, який є надзвичайно популярним у наш час.

Творче життя колективу активно продовжується і сьогодні. Попри війну та складні умови наприкінці листопада колектив театру представив довгоочікувану прем’єру «Ball» від італійського режисера Маттео Сп’яцці.

На виставі був присутній посол Італійської Республіки в Україні П’єр Франческо Дзадзо.

Перший прем’єрний показ було присвячено загиблому герою — артисту балету Національної оперети України Вадиму Хлуп’янцю.

«Хочемо подякувати воїнам світла, тим людям, які щоденно захищають нас і ведуть боротьбу з ворогом. Вадим віддав своє життя за наше майбутнє, за велику, сильну, інтелігентну Україну! Героям Слава!», — наголосив керівник Національної оперети України.

Творчим кредо цей столичний театр обрав фразу «Київська оперета — крок до свята».

І дійсно — коли лунають неповторні та життєрадісні мелодії знаменитих оперет та мюзиклів, в багатьох глядачів виникають відчуття гармонії та щастя, яких так бракує сьогодні багатьом українцям у безжальних реаліях війни.

Детальніше за посиланнямhttps://vechirniy.kyiv.ua/news/75152/

Шановні користувачі!

Пропонуємо вам джерела із зазначеної тематики, що знаходяться в електронному каталозі Публічної бібліотеки ім. Лесі Українки:

Іваницька, Я. А. Богдан Струтинський : режисер без вихідних : [у 2 кн.]. Кн. 2 / Яна Іваницька. – Київ : Саміт-книга, 2020. – 520 с. : фотоіл., портр.

Ковальчук, І. Г. Десять кроків Києвом : [для молодшого і середнього шкільного віку] / Інна Ковальчук. – Київ : Друкарський двір Олега Федорова, 2021. – 55 с : іл.

Оперета – мій кумир //  Рибаков, М. О. Вулиця архітектора Городецького : історико-краєзнавчі нариси / М. О. Рибаков.. – Київ : Фенікс, 2007. – С. 99-128 : іл.

Троицкий народный дом //  Галайба, В. В. Из жизни губернского Киева : по материалам прессы XIX-XX вв. / В. В. Галайба. – Київ : Скай Хорс, 2015. – С. 88-90 : ил.

Статті:

Конарева, Л. Геніальність і заздрість : прем’єра. У Національній опереті з успіхом зіграли музичну виставу “Амадеус”, яка може стати найяскравішою подією театрального сезону / Лариса Конарева //  Урядовий кур’єр. – 2021. – 16 грудня (№ 242). – С. 16 : фото.

Котенок, В. “Доріан Грей” : конфлікт краси і моралі / Вікторія Котенок //  Кіно-Театр. – 2021. – № 6. – С. 10-11 : фот.

Поліщук, Т. “Театральний Версаль” : 14 травня, після масштабної реконструкції, яка тривала рік, відкривається Велика сцена Національної оперети України : [інтерв’ю] / Тетяна Поліщук //  День. – 2021. – 14-15 травня (№ 85-86). – С. 16-17 : фото.

Рибаков М. Оперета – мій кумир : (З історії оперети у Києві). //  Київська старовина. – 2005. – №4.-С.71-92.

Самченко, В. Посередність генія не переможе : Національна оперета презентувала постановку Максима Голенка “Амадеус” про Моцарта і Сальєрі / Валентина Самченко //  Україна молода. – 2021. – 14-15 грудня (№ 132-133). – С. 12 : фото.

Інтернет-видання:

https://espreso.tv/u-kievi-pislya-restavratsii-vidkrili-teatr-opereti

https://kyivpastfuture.com.ua/kyivskyj-teatr-operety-istoriia/https://kyivpastfuture.com.ua/kyivskyj-teatr-operety-istoriia/