«Поняття «споживач» включає всіх нас,
це – найбільша економічна група, чиї інтереси зачіпаються майже кожним громадським і приватним економічним рішенням.
Це єдина найважливіша група…, погляди якої часто не враховують».
Джон Ф. Кеннеді
15 березня світова спільнота відзначає міжнародний день захисту прав споживачів. Усі держави сприйняли ідеї захисту інтересів споживачів як ключові в економічному і політичному житті суспільства, проваджуючи їх через ряд фундаментальних прав, а саме: право на якість і безпеку, захист економічних інтересів, відшкодування шкоди, вільний вибір товарів і послуг, а також судовий захист.
Ідея захисту прав споживачів поступово матеріалізувалась і знайшла своє втілення в утворенні різноманітних суспільних об’єднань, правових норм тощо. Проте лише в середині XX століття цивілізовані відносини між виробником і споживачем почали ґрунтуватися на чітких правових засадах. 15 березня 1962 року президент США Джон Кеннеді виступаючи із зверненням до Конгресу та об’єднань споживачів вперше проголосив права споживачів: право на безпеку, право на інформацію, право на вибір, право бути почутим. При цьому президент Кеннеді наголошував, що споживачі є найбільшою економічною громадою, яка відображає інтереси майже кожного члена суспільства. Пізніше до вище згаданих прав додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживчу освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля. Саме ці права стали фундаментальними, а на їх захист в теперішній час орієнтовані уряди держав світового співтовариства.
У 1983 році день 15 березня був закріплений в міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів.
У 1985 році Генеральна Асамблея ООН прийняла Керівні принципи для захисту інтересів споживачів. Підписала затверджені ООН принципи й Україна. Практичне втілення це знайшло в тому, що Україна перша серед республік колишнього Союзу прийняла ще в 1991 році Закон «Про захист прав споживачів». Україна першою була визнана рівноправним членом Міжнародної організації зі стандартизації. Перша книга із зазначеному напрямку теж була написана у нас. У 1918 році в Одесі в розпал громадянської війни була видана брошура «Фальсифікація найважливіших продуктів харчування», в якій були розписані способи розпізнання підробок.
Обов’язковою умовою розвитку кожної правової держави є об’єднання зусиль державних органів і громадськості для захисту прав споживачів. Всесвітній день захисту прав споживачів – ще одна можливість порадіти зростаючому рівню правової обізнаності населення.
Конституція України (стаття 42) проголошує, що «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт».
Пропонуємо Вашій увазі огляд літератури з питань захисту прав споживачів. Знайти додаткову літературу можна в електронному каталозі бібліотеки.