Синтез візантійського й абстрактного мистецтва у творчості Єжи Новосельського

06-07-2020 У Польщі, якій властиве панування потужної традиції ка­толицизму, християнська іконографія посідає важливе місце в образотворчому мистецтві. Незважаючи на цю обставину, а можливо, саме завдяки їй, багато польських художників до­сить вільно інтерпретують релігійні символи, відриваючи їх від традиційного контексту. Зриваючи маски лицемірства, творці по-новому ставлять головні питання буття, закликають звільнитися від рутинного, стереотипного мислення.

Саме таким художником був поляк українського походження Єжи Новосельський (український варіант – Юрій Новосільський). Про нього 6 липня вів мову у прямому етері художник і мистецтвознавець Анатолій Горовий.

 

Єжи Новосельський ще в дитинстві, у Львові, познайо­мився з українським іконописом, що вразив його своєю де­коративністю та глибиною образів. Саме там, за словами Анатолія Горового, митець перейняв ідею візантійського іконопису і на власний розсуд переосмислив її.

Видатний художник вміло використовував спадщину Ві­зантії також у світських жанрах живопису: пейзажі, оголеній натурі, абстрактній композиції. Його унікальний стиль сфор­мувався як синтез традицій Заходу і Сходу, аванґарду та ві­зантійського мистецтва. Від сюрреалізму Єжи Новосельський перейняв двозначність і таємничість, від ікони — своєрідну манеру зображення облич і фігур, потужний контур, площину форм, а також глибоку символіку світла і фарб.

У прямому етері було презентовано ряд робіт художника, Анатолій Горовий описав кожну із них: це і графіка, і так звані чорні роботи, абстрактні пейзажі, жінки й ікони. Усе в іконах Єжи Новосельського ніби суперечить канону: замість золотого тла — чорне, замість зовнішньої краси — го­стра виразність, замість гармонії та спокійних колористичних поєднань — дисонанси й контрастні кольори.

Лектор наголосив, що Єжи Новосельський – це людина, що належала відразу до багатьох духовних сві­тів, знавець патристики та історії першого тисячоліття, але ще й різних езотеричних навчань, нехристиянських релігій і всієї історії філософії.