Бойчукізм в українському малярстві

22-06-2020 22 червня об 11:00 у прямому етері мистецтвознавець Анатолій Горовий провів лекцію про Михайла Бойчука та його школу.

Михайло Бойчук – український художник, маляр-монументаліст, засновник самобутньої школи українського мистецтва «бойчукізм», лідер групи «бойчукістів». Член Наукового товариства імені Шевченка (1912), Українського наукового товариства (1917). Один із засновників монументального мистецтва України XX століття. Представник Розстріляного відродження.

 

Анатолій Горовий розповів глядачам про ідею виникнення самобутньої школи, яка втілила ідею синтезу українського фольклорного образотворчого мистецтва і церковного мистецтва Візантії, Проторенесансу й України. Опинившись 1908 року в Парижі — столиці тодішнього мистецького життя Європи — Бойчук в оригіналах вивчає творчість Сезанна, Ренуара, ознайомлюється з Пікассо. Саме в Парижі у нього «виникла думка зробити мистецтво добром, надбанням народних мас». Михайло Бойчук замислюється над вагою колективності в мистецтві (йшлося не лише про колективність сприймання, щоб твори стали колективною власністю, а й про колективну творчість). Так він прийшов до ідеї монументалізму. Художник був членом Академії мистецтв.

У прямому етері Анатолій Горовий продемонстрував роботи Михайла Бойчука та його учнів, звернув увагу на їхню образність, іконописні риси, умовні лінії. Центральним мотивом творчості «бойчукістів» є сад і яблуко.

За визначенням мистецтвознавців, «основа бойчукізму — творення національного стилю, який характеризується композиційною ясністю, високою пластичною культурою й вивершеною майстерністю». «Бойчукісти» виробили «концепцію монументального стилю, в якому органічно переплетено орнаментальна площинність, що властиво фрескам Візантії, зі строгою і врівноваженою, ритмічною й колірною гармонією народного іконопису та українських народних картини». Їхнім «творам властиві простота рисунка, граційна ритмічність композицій, раціональне розташування мас і ліній».

Бойчукісти прагнули до національної своєрідності українського мистецтва. Ці ідейно-художні принципи не вкладалися в канонізовані рамки «радянського мистецтва», викликали з боку «войовничих соціалістів» звинувачення у спотворенні образів радянських людей, соціалістичної дійсності.

25 листопада 1936 органи НКВС заарештували Михайла Львовича Бойчука, а 13 липня 1937 в Києві разом з його талановитими учнями Іваном Падалкою та Василем Седляром розстріляли у підвалі Київського інституту шляхетних дівчат (нині Жовтневий палац).