Дитяча книга – друг і вчитель

Книга – це віконце, через яке діти
бачать і пізнають світ і самих себе.
В. Сухомлинський

Щороку 2 квітня уся всесвітня спільнота відзначає Міжнародний день дитячої книги. Становлення свята відбулося у 1967 році з ініціативи та за ухвалою Міжнародної ради дитячої книги в день народження великого казкаря Ганса Крістіана Андерсена. Основною метою проведення цього свята є привернення уваги до дитячої книги й популяризування читання серед дітей.

Ідея виокремити особливий день для популяризації книги серед юних читачів належить засновниці Міжнародної ради з дитячої книги, німецькій письменниці, авторці творів для дітей та активній громадській діячці – Еллі Лепман. Саме вона виступала за створення окремої нагороди, щось на кшталт Нобелівської премії, тільки в галузі дитячої літератури. Так з’явилася Міжнародна премія імені Г. К. Андерсена. Раз на два роки нею вшановують найкращих авторів та ілюстраторів дитячої книги. Нагороди вручаються на з’їздах Міжнародної ради з дитячої книги.

Традиційно  в цей день найпопулярніший дитячий автор пише послання, адресоване найбільш юним читачам, а найкращий ілюстратор створює яскравий плакат, присвячений святу. В 1973 р. та в 1979 р. почесних нагород за найкращу дитячу книгу були вшановані відомі українські письменники Богдан Чалий та Всеволод Нестайко.

А ще Міжнародна рада з дитячої книги має право нагородити особливою відзнакою – Почесним дипломом за окремі книги для дітей: за найкращі переклади мовами світу та ілюстрування.

Дитячі твори – це дивовижний та безмежний чарівний світ, який діти відкривають для себе саме завдяки книзі.

Вважається, що дитяча література з’явилася у ХVІІІ ст., коли вийшли у світ такі книги, як «Робінзон Крузо» Д. Дефо і «Подорожі Гуллівера» Дж. Свіфта. А через століття діти вже читали спеціально написані для них книги – казки братів Грімм і Г. К. Андерсена.

Ось кілька цікавих фактів про дитяче читання:

  1. Навчати дітей читати краще у дошкільному віці. Спеціалісти дійшли висновку, що маленькі діти у віці від 4 до 6 років швидше опановують нові знання, ніж після 7 років.
  2. Діти, яким подобається читати, розвиваються швидше, ніж «нечитаючі» діти того ж віку. У них кращий інтелект та розвиненіша пам’ять.
  3. Якщо читати малюкам уголос, вони самі, коли підростуть, будуть любити читати. Дослідження показали, що діти, яким батьки регулярно читали, в дорослому житті стають активними читачами. До того ж, подібне читання допоможе батькам зблизитися з дитиною та сприятиме гарному розвитку дитячої пам’яті.
  4. Найпопулярнішими авторами книг для дітей вважаються Корній Чуковський, Микола Носов, Ганс Крістіан Андерсен, Астрід Ліндгрен, брати Грімм, Всеволод Нестайко.

Психологи стверджують, що читання – це невід’ємний процес на усіх етапах формування особистості. Неабияку користь приносить читання в підлітковому віці, адже читаючі підлітки розвивають не лише пам’ять, а й емоційну складову інтелекту. Читаючи, діти вчаться любити, прощати, оцінювати вчинки та аналізувати дії. Книги допомагають батькам виростити й виховати повноцінну, гармонійну особистість. До того ж читання робить гострішим зір, допомагає сконцентруватись, зберігає фізичне здоров’я (виступає як фітнес для мозку), допомагає приємно проводити вільний час.

А ще сучасні дослідження говорять про те, що читання – це кращий спосіб розслабитися. Всього 6 хвилин за книгою вистачає для того, щоб понизити рівень стресу на 68%!

До Міжнародного дня дитячої книги відділом електронних ресурсів та довідково-бібліографічного обслуговування підготовлено тематичну добірку літератури «Віконце у казковий світ дитинства» .

Знайти дитячу літературу для самостійного читання чи читання батьками дітям можна в нашому електронному каталозі.