Мистецька лекція “Енергетика крику Едварда Мунка”

Знаменитий художник Едвард Мунк, що народився у 1863 році в Лютені (Норвегія), створив свій власний психологічний стиль. Його картина «Крик» (1893) – одна з найбільш впізнаваних творів в історії мистецтва. Доказ унікальності картини «The Scream» криється в ціні, за яку її продано – понад 119 мільйонів доларів у 2012 році, що встановило новий рекорд.

У прямому етері 1 листопада художник й мистецтвознавець Анатолій Горовий  описав енергетику художнього полотна Мунка та пояснив, у чому її шедевральність.

Едвард Мунк написав чотири версії картини «Крик» у період з 1893 по 1910 рік.

Ці експресіоністські полотна зображують агонізуючу від жаху постать людини на тлі криваво-червоного неба. Тлом для твору є пейзаж фіорду Осло, що відкривається з пагорбу Екеберг в Кристіанії (Норвегія).

Едвард Мунк дав своєму твору оригінальну німецьку назву «Крик природи» (нім. «Der Schrei der Natur»). Норвезька ж назва – слово skrik, у дивовижний спосіб близьке до українських «скрик, крик».

На сторінці свого щоденника під заголовком «Ніцца, 22.01.1892», Мунк описав своє натхнення до створення образу й картини. За однією з версій, що пояснювала почервоніння неба, Мунк міг стати свідком відгомону вулканічного виверження на Кракатау у 1883 році: тоді попіл, що викидав вулкан, зафарбував небо в червоний колір у багатьох частинах світу – на сході США, більшості території Європи та Азії в період з кінця листопаду 1883 року до середини 1884 року. Це пояснення піддається сумнівам тими дослідниками, які відзначають, що Мунк радше експресіоніст, ніж реаліст, і тому навряд чи став би відтворювати в точності побачене. Альтернативна версія апелює виключно до роботи уяви й натхення митця, підмічаючи схожість сюжету та зображеного місця одночасно і на бійню, і на божевільню.

Особа, зображена на картині, може бути і власне художником, який сам не кричить, а відчайдушно намагається захистити себе від Крику Природи. Постава тіла, на думку багатьох, виражає спробу захиститися від дії волання, реального чи уявного.

Такою побачив картину лектор Анатолій Горовий. А що бачите у ній Ви? Переглядайте запис прямого етеру та діліться думками з нами.