Відбулася мистецька онлайн-лекція від Анатолія Горового, присвячена футуризму та його ключовим постатям. Модерувала подію Богдана Гайворонська.
Мистецтвознавець та історик розповів глядачам про “батька” футуризму Філіппо Марінетті, а також одного з першопрохідців італійського футуризму Габріелє Д’аннуціо. Глядачі дізналися багато нових фактів про російське угруповання футуристів та окремі персоналії ̶ Давида Бурлюка, Володимира Маяковського та Вєлєміра Хлєбнікова. Хоча варто було би казати про українсько-російську сутність цих митців, адже Бурлюк та Маяковський були вихідцями з козацьких родів і поважали своє коріння.
Згадаймо хоча б рядки Маяковського:
“Говорю себе: товарищ москаль,
На Украину шуток не скаль.
…
Я немало слов придумал вам,
Взвешивая их, одно хочу лишь, ̶
Чтобы стали всех моих стихов слова
Полновесными, как слово „чуешь”.
Говорячи про український футуризм, одразу згадуємо про угруповання кверо-футуристів і найвідомішого з них ̶ Михайля Семенка. Анатолій Горовий розповів слухачам про його складну долю та не менш складну історію кохання Семенка та Наталії Ужвій.
Футуризм — це мистецтво антигуманізму, яке мало виразити прихід епохи техніки. Спрямування футуризму можна виразити трьома «М»: місто, машина, маса. Для цього мистецтва характерний винятковий динамізм, опоетизування руху, швидкості, зорові пошуки засобів зображення руху. Зупинка є злом, отже, футуристи вживали такі принципи динамізації (“прискорення”) свого художнього тексту як відсутність розділових знаків та великої літери на початку речення. На думку футуристів, найбільше перешкод для руху роблять прикметники й прийменники. На перший план висувалося дієслово.
Згодом англо-американський поет, творець поетичних шкіл імажинізму та вортицизму, музикант і композитор Езра Луміс Вестон Паунд напише: “Марінетті та футуризм дали величезний імпульс усій європейській літературі. Рух, який я, Еліот, Джойс та інші почали в Лондоні, не відбувся би без футуризму”.
Дивіться лекцію в записі та дізнавайтеся більше про футуризм.