Пілотний проєкт з розвитку поетичної творчості засуджених

Сьогодні ми підбиваємо підсумки піврічної реалізації пілотного проєкту з розвитку поетичної творчості засуджених. Дотримання прав та гідних умов існування будь-якого члена суспільства – одна із провідних умов сучасного суспільного розвитку за гуманістичними принципами. Це стосується й осіб, які відбувають покарання в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах.
 
Завдяки пілотному проєкту, який бібліотека реалізувала у співпраці з Департамент з питань виконання кримінальних покарань , створено освітній простір для розвитку творчих якостей у засуджених осіб.
 
Основні завдання реалізації проєкту:
− запобігання морально-психологічній деформації, пов’язаної з перебуванням у місцях позбавлення волі;
− організація дозвілля шляхом корисної зайнятості засуджених;
− формування відкритого світогляду та розвиток комунікативних навичок осіб, які перебувають у конфлікті із законом;
− розширення знання учасників про життя і творчість письменників;
− розвиток вміння виділяти головне під час складання віршованих творів;
− формування в учасників інтересу до творчості.
 
Засуджені брали участь у проекті – на добровільних засадах. Заняття відбувалися з березня по вересень 2023 року двічі на місяць онлайн. Проводили заняття поети і працівники бібліотеки Анатолій Горовий та Віталій Білозір.
 
За підсумками проекту визначено особу, яка стане героєм сюжетного відеофільму.
Креативні та комунікативні навички можуть бути корисними після звільнення засуджених та сприяти успішній реінтеграції їх у суспільство.
Цей проект був спрямований на захист прав засуджених, дотримання основоположних прав людини, зокрема, на підвищення фахового рівня та можливості навчання впродовж життя.
 
Особливості роботи «Студії креативного розвитку» як раз полягала в тому, щоб звести до мінімуму лекційні засоби та акцентувати увагу на внутрішнє переосмислення та активізацію якості пізнавального процесу засудженими.
 
Під час занять проводилася гра в метафори, що дозволяла не тільки створювати особистий образний ряд але й виявити тенденції світогляду конкретної людини та можливість тієї чи іншої корекції у творчості та житті. Так само, коли пропонується в поезії чи то Миколи Вінграновського або Миколи Воробйова визначити, які рядки найбільш виражають головну ідею, то разом із тим відбувається переосмислення і кращих зразків української поезії, і власних пошуків вербальних засобів виразності.
 
Що стосується поетичної творчості ув’язнених, то відбувається переосмислення власного життєвого досвіду і внутрішні пошуки життєвих орієнтирів на майбутнє.
Важливо зазначити, що у кращих поезіях ув’язнених присутня сповідальність, а отже і сенсорна переоцінка власного життєвого досвіду. Це не означає, що автоматично відбувається перебудова особистості. Але принаймні відкриваються перспективи морального вибору на майбутнє.
 
У роботі із ув’язненими нам важливо було допомогти їм розширити і обрії власного світогляду. Як то кажуть в народі: « Світу не тільки того, що у вікні, а за вікном його безмежжя». Власне особистість формується тим чи іншим чином, доки людина живе. Народна мудрість каже, що не міняється тільки дурень.
 
За твердженням Григорія Сковороди життєвий шлях людини визначають власні здібності, які врешті і стають підмурівком таланту. Тож для засуджених є єдина перспектива на майбуття: ти можеш бути більше аніж є нині, якщо будеш жити і діяти згідно зі своїм талантом. А талант є у кожній людині. Головне це пізнати себе і зрозуміти.
Власне це і була головна ідея «Студії креативного розвитку».
 
…Зруйновані міста і села
Ми відбудуєм все одно.
Відремонтуємо оселі
І знімем про війну кіно.
 
Як ми стояли проти градів
Як ворога перемогли
І як в бою ніхто не зрадив
Бо всі робили, що могли.
 
Жінки, старі і навіть діти
Завзято боронили край.
Бо краще в полум’ї згоріти
Ніж жить в неволі- пам’ятай!
 
Сергій ГУДЗЬ – Кагарлицька ВК – 115